Archive for november, 2013

REFLEKTÍV PEDAGÓGUS, HATÉKONYABB MUNKA

Posted by on hétfő, 25 november, 2013

Pedagógusaink felkészültségét és munkáját ismeri el az ez évben érvényre jutott pedagógus-pályamodell. Ha alaposan megismerkedünk vele, képet kapunk a kollégák pálya perspektíváiról. Mégis, talán minden újjal így vagyunk, sok a kétség. A fizetések fokozatos „rendezése” nem váltott ki egyértelmű örömöt. Észrevételek születtek a fokozott igények és munka miatt is. Pedig hát a kollégáknak el kell ismerniük, hogy a körülmények miatt sem tudtuk eddig teljesíteni, a szívünk szerint is elvárható tanulói igényeket. Ne essék félreértés, a tanulónak hasznos, az élet értelmes és eredményes viteléhez szükséges elvárásokról van szó, nem a pillanatnyi, a tanulói kívánságokról! A munka, a pedagógus munka jellemzője is a folytonos megújulás. Természetes emberi törekvés, hogy minden új nemzedék a tapasztalatoknak, és a növekvő igényeknek megfelelően hozzátegyen valamit elődei eredményeihez. Úgy tűnik, hogy a pedagógus számára, napjainkban a reflektív munkakultúra megismerése és megvalósítása jelenti az előre lépést egyik lehetőséget. / Bár felhasználásának igénye nagyon is régi. /

Kevés után gondolással, ill. kutakodással kiderül, hogy a reflektív módszer igénye, a pedagógus munkában, egyidős a tanítótevékenység önállóvá válásával. Azóta igény a mindig jobb, eredményesebb oktató- nevelő munka, egyik eszköz pedig, hogy újra gondoljuk, amit az iskolában korábban tettük, azért, hogy a következőkben eredményesebbek lehessünk. A fentebbiekben csupán csak utalni akartunk a régmúltra. Sokkal inkább azt kell tudnunk, hogy ez a metódus ma működik-e és, hogy mennyire hatékony. Azt elöljáróban már is megjegyezzük, hogy napjainkban annyira kelleti magát, hogy kutatás tárgyát képezi.

Szakmai körökben tudott, hogy az angolszász pedagógusok a huszadik század második felében fel- figyeltek arra, hogy az oktató-nevelő munka eredményei lejtmenetben vannak. A reflexió fogalmát, az 1980-as években egy amerikai kutató /Schön, 1983./ vezette be. a pedagógus munka hatékonyságának kutatása során.

Előzménye Dewey-nél fellelhető ugyan, de az ő korában még nem vált fontos kutatási témává.

Sántha Kálmán jól látja, hogy a problémával foglalkozók számára alapkövetelmény, de minden pedagógus számára is elengedhetetlen ma, hogy legyen tisztában a reflexió, a reflektív gondolkodás jelentésével, az-az fogalmuk tartalmával. Azt sokan tudják, hogy a pedagógus munka eredményesebbé tételének egyik eszköze a pedagógus reflektív gondolkodása, ill. a megfelelő eljárások alkalmazása.

Néhány mondat erről:

A számos eddig megismert fogalom-tartalom közül az alábbiakat tartjuk általánosan elfogadottnak és egyértelműeknek, Ennek megfelelően ebben az írásban, ezt a két kategóriát ezzel a jelentéssel használjuk:

A reflexió egy-egy tevékenység visszaidézése, értékelés céljából.

A reflektív gondolkodás az a készség, ill. képesség, ami indíttatást és lehetőséget ad, hogy az általunk elvégzett munkát, vagy annak részét, értékelés céljából felidézzük.

Klasszikus értelemben, a tanító és a nevelő munkában a reflexió két fajtáját alkalmazzuk. Egyik az önreflexió. Ezzel valaki önmaga munkájára, vagy annak valamely részletére reflektál. A másik, amikor a diák és tanár közös munkája a reflexió tárgya. Azaz a tanár reflektál azokra az eredményekre, amiket a közös tevékenység folytán elértek.  Pl. Hogyan érti a tanuló, amit a tanár magyaráz? A diák magatartása mennyiben felel meg a támasztott elvárásoknak?

A kélt klasszikus reflexió fajtán túl számos egyéb visszaidézés-értékelés is létezik. Pl. a tanár és az oktatási rendszer viszonyában, vagy a tanár és a tankönyv kapcsolatában, stb. Arra utalunk, hogy a pedagógusnak lehetősége van a legkülönbözőbb szituációk értékelési szándékú visszaidézésére. Minél több szempontú ez a munka, annál több alternatíva adódik az elemzésre és a felismert fogyatékosságok korrigálására.

Nagyon fontosnak véljük még a következőket:

A reflektív gondolkodás a kezdő, és a már sok éve dolgozó pedagógus számára egyaránt használható, eredményeket javító lehetőség.

A pedagógus-képzésben és továbbképzésben nem csak helye van, de nagy szükség lenne rá. Ugyanis hazánkban a szakfelügyelet hiánya igen csak hátráltatta, többek között a reflektív munkakultúra elterjedését, meghonosodását is. Az igazgatók ellenőrző munkája, a munkaközösségek tevékenysége nem tudta pótolni az elszenvedett veszteséget.

Néhány érintőleges megjegyzés még:

Pedagógusaink, a pedagógus-pályamodell elvárásait részben már ismerve, nehezményezik a kilátásba helyezett megmérettetést, a lehetséges következmények miatt.  De az új rendszer egészével is vannak fenntartásaik. Nem láthatják be /hiszen még nincs/, hogy a szakfelügyelet mennyi segítséget jelenthet az eredményesebb, a korszerűbb munkához. A kilátásba helyezett „vizsgák” meg, „természetesen”  ellenkezést váltanak ki. De minden átállás önmagában is izgalommal jár.

Elképzelhető, hogy a fentiek egyik következmény lesz a reflektív munkamódszer szorgalmazásának halogatása. /Meg kell ismételnünk, hogy ennek a nagyon régi metódusnak az alkalmazása eddig sem iktatódott ki. Az új az, hogy napainkban a kutatás egyik témája!/

Nyomasztólag hat az iskolai munka egészére, azaz adminisztratív tartalmú igény, hogy a pedagógusok vezessenek folyamatosan nyilvántartást a kötelező óraszámokon felül teljesített tevékenységükről. A minőségi munka általában, konkrétan  az itt elemzett reflektív pedagógus tevékenység is háttérbe szorul az ilyen ellenszenves és haszontalan előírástól.

Nem tagadható, hogy számos olyan tényező akadályozza az iskolákban folyó tevékenység eredményesebbé tételét, amelyek egyben akadályai a reflektív iskolai munkakultúra kialakításának is. Mégis állítható, hogy ahol az iskola rendelkezik emberileg és szakmailag alkalmas pedagógusokkal, vezetőkkel, akik a reflektív munkakultúra kialakításának jelentőségét felismerve, teret engednek és lehetőséget teremtenek alkalmazására, ott a tanári tevékenység, fokozatosan, hatékonyabbá válik. Azt mindenképpen igazoltnak látjuk, hogy a reflektív gondolkodás és az ennek megfelelő gyakorlat a nevelő-oktató tevékenységet hatékonyabbá teszi. Tehát az iskolai munka fejlesztésének egyik régi, de napjainkban ismét hangsúlyossá vált tényezője. Ugyanis nem csak arra adhat választ, hogy „mit tegyek,” arra is, „hogyan tegyem”, meg arra is „honnan tudom.” Ez utóbbi kérdések és a rájuk adható válaszok már a reflektív gondolkodás meghonosodására utalnak. Akik itt tartanak, értik és teszik is a régóta korszerű tennivalót, eredményes munkásai az egyre hatékonyabb oktatásnak, nevelésnek. Mindezek ellenére nem állítjuk, hogy ez a pedagógus munka alfája és ómegája. Ám azt igen, hogy az eredményes iskolai tevékenység egyik fontos segítője, sőt elősegítője lehet. Alkalmazása a kezdőnek talán több terhet, de  jobb eredményt garantál.

HEGYET HÁGÉK, LŐTŐT LÉPÉK

Posted by on vasárnap, 24 november, 2013

Erdélyi Zsuzsa, székely archaikus imákból, népköltészetté avanzsált gyűjteményének címét vettem kölcsön, hogy a huszadik század elejétől megélt magyar történelem, hullámvasúthoz hasonlítható életútjának vázlatos képét megrajzolhassam. Ez a több mint száz év a felívelések és a mélységbe siklások, néha zuhanások kora, népem számára. A hegyre hágás és a lejtőn lépegetés váltakozása olyan sokszor ismétlődik, hogy ez a gyakoriság már-már lehetetlennek tűnhet. Ha nem éltük volna meg, el sem hinnénk. Ezt a vasutat a történelem építette, a „maga szeszélye”szerint. Mind a felívelő, mind a lejtős szakaszok igen eltérő időintervallumokat jelentenek. Mégis az a jellegzetességük, hogy az emelkedőn, épülő sínpár nehezebben és időigényesebben készült mindig.

Nézzük hát elsőként kissé részletesebben a huszadik századelőn az európai állapotokat!

A közhangulat Európában, de csaknem az egész világon optimista tónusú volt. ”Békeidőről” szóltak a polémiák, de a közbeszéd is. Víg nóták, táncok járták a falusi kricsmikben. A nagy- városok színpadain sorra szórakoztató darabokat lehetett látni. Háborúra, genocídiumra, holokausztra, sztálini tömegterrorra senki sem gondolt. Ilyesmi kizártnak tűnt. Az álmok „aranykort,” a vágyak legalább békét, nyugalmat ígértek, hirdettek.

Persze a szegénység nem szűnt meg. Nem nyílt mód arra, hogy legalább az ügyesebbje, a szorgalmasabbja elindulhasson a nagyobb szabadság megteremtésének göröngyös útján. Nem nyílt lehetőség, hogy minden-napi kemény munka árán, legalább néhányan, megszerezzék a nagyobb jólétet és az igényesebb kultúrát. Persze városon, és falun is akadtak néhányan, akik örököltek egy-egy kisebb nagyobb üzletet, földdarabot. Voltak nagyobb földbirtokosok, tőkések is.  Európa szerencsésebb, /kapzsibb/ gyarmatokkal rendelkező, gazdag országaiban pedig ugyancsak növekedett a jólét. Sőt, szaporodott az a lehetőség, amelyben óriási vagyonok halmozódtak fel kevesek kezén. Ez pedig, az akkor is érvényes törvényszerűségek következményeként a hatalom koncentrálódását is maga után vonta.  A felhalmozott pénz ugyanis olyan, mint a drog, mindig több kell belőle. Így érthető, hogy az idilli felszín alatt a hatalmaságok ugyancsak acsarkodtak. Versengtek a nagyobb területért, a még nagyobb koncért. A központi hatalmak megerősödésének ellenpontjaként létrejött Európában az Antant. Aztán már csak ürügy kellett, hogy a Balkánon kezdetét vehesse a háború. l914. június 28-án a szarajevói gyilkosság elindította a lavinát. Pontosan egy hónap multán a Monarchia megtámadta Szerbiát. Rövid idő után hadüzenetek sora következett. Európa égett, egészen1918 végéig.

A továbbiakban, szándékom szerint, hazánk történetéről adok képet a vasút szindrómára figyelve.

A kiegyezés /1867/ lehetőséget és lendületet is adott a gazdaság gyarapodására. Ennek jelei néhány éven belül érzékelhetőkké váltak. A mezőgazdaság korszerűsítése, de főként az iparosítás biztató eredményei erősítették az általános, huszadik század eleji optimista várakozásokat. Hazánkban is jelen voltak a bizakodás, a jobb jövő lehetőségének reményei. Voltak ugyan helyi aratósztrájkok a nagyobb részesedésért, de ezek részben kielégültek, ill. egyesség jött létre. Összegezve: az életviszonyokat, de közhangulatot a javulás reménye, és a tartós békében való bizakodás uralta. A huszadik század első, több mint tíz éve optimizmust sugallt. Hazánk, a hullámvasúton felfelé döcögött.

1914-ben, a hadüzenettel, ennek vége szakadt. Nagyon nehéz időszak vette kezdetét mind a hazai gazdaságban, mind a harctereken. Katonáink a frontokon megállták a helyüket. 1917 végén az olaszországi harcok során eljutottak a Piaveig is, de ez már az utolsó siker volt. A központi hatalmak problémái miatt a győzelem reménye hamarosan elszállt. 1918. október 27-én a Monarchia kormánya fegyverszünetet kért. Magyarországon pedig zavaros viszonyok teremtődtek. Az ország lejtmenete ugyan már a háború elején megkezdődött, hiszen a harcok óriási emberveszteséget okoztak már az első összecsapások során, és hát a háború költségei ugyancsak leterhelték gazdasági potenciálunka. 1918. okt. 30-31. után, az un. őszirózsás forradalom hatására a király Károlyit nevezte ki miniszterelnöknek. A kormány megalakulását követően a legelképesztőbb „kísérletezésekre” került sor. Fokozatosan, csak-nem teljes káosz lett úrrá. A trianoni békediktátum /1920. június 4./ aztán pontot tett a napirenden lévő „lőtőn” való lesiklás végére. Hazánk kétharmadát veszítettük el. Az ország kilátástalan helyzetbe jutott, mind az itthoni, mind a nemzetközi szintéren.

Hónapokig tartó huzavona után a pártok megegyeztek, hogy összehívják a nemzetgyűlést és abban is, hogy mik lesznek a legfőbb tennivalói. /Az államforma és az államfői tisztség rendezése./ 1920. március 1-én megválasztották Horthy Miklóst kormányzónak, kurtított királyi jogkörrel. Az ellenforradalmi tiszti különítmények tevékenyégét rövid idő alatt sikerült keretek közé szorítani. A júliusban magalakult Teleki kormány hozzáfoghatott a megcsonkított, de független ország megszilárdításához. Kezdetét vehette egy újabb felívelő szakasz kínkeserves beindítása. A sokat és számos irányból támadott Horthy, ill. kormánya már erőt képviselt IV. Károly kétszeri kísérlete kapcsán, amikor is katonai erővel hárította el a próbálkozást. Leginkább az a megfontoltság és körültekintés írható javára, amivel megválasztotta a kormányfőket. Hozzáértő személyiségek kerültek a minisztériumok élére. A közigazgatás átfogó szervezete és a minisztériumok személyzete ugyancsak jó erőkből regrutálódott. Csak egy példa Klebelsberg belügyi és még inkább oktatásügyi miniszteri tevékenysége. Belügyminiszterként mindössze alig egy évig tevékenykedett, de a belső rend megteremtése érdekében ez alatt is maradandót alkotott. A kormány helyesen értékelte az ország aktuális helyzetét és az esedékes tennivalók helyes sorrendjét is megtalálta. A megcsonkított ország legfőbb tennivalóit abban látták, hogy rendbe kell tenni az oktatásügyet. Erre támaszkodva lehet remény a gazdaság talpra állítására.

„A jól elrendelt munka, szóval az ész a nemzeti gazdaság talpköve.” !Széchenyi gondolata./ Ez lett az eligazító eszmei mondanivaló. Ennek jegyében épültek iskolák, tanítólakások, emelték az érettségi követelményeket. Érettségi bizonyítvány csak érett embernek dukál – mondták. Sorra került a határokon túlra jutott intézmények, elsősorban a felsőoktatás áttelepítése, és a tanintézetek lehetséges kedvező finanszírozása. Mindezt a társadalom, és a nagygazdaságok bevonásával, sikeresen oldották meg. Beindult a mezőgazdasági termelés és az ipar is elindult a síneken, felfelé. A legkényesebb kérdéskör a honvédelem volt. A békeszerződés csaknem

a nullára redukálta a véderő létszámát és felszerelését. Voltak kísérletek ennek a kínos és igazságtalan kívánalomnak a negligálására, de csak ifjúsági egyleteket tudtak felhasználni, valamiféle honvédelmi előképzés céljaira. Ugyanakkor a levente mozgalom törvényes kereteket kapott.

1922-ben Magyarországot felvették a Népszövetségbe. A gazdaság már-már újra prosperált. Új lökést kapott a kulturális élet, azzal is, hogy 1925-ben megkezdte rendszeres műsorsugárzását a magyar rádió. Jelentős és kedvező lehetőség volt, hogy 1927-ben a koronát a pengő válthatta fel. Az új valuta erős és elfogadott lévén, pozitív szerepet játszott itthon és külföldi kapcsolatainkban is.

Az újra prosperáló élet, a csonka hazában, 1929-ben, ismét síntörést szenvedett. A világválság regresszív hatása minden gazdasági ágazatra kiterjedt. 1933-ra pedig pénzügyi válságban tetőzött. A legkevesebb áldozattal a vidék vészelte át a krízist. És a vonat is ott indult újra felfelé. A harmincas évek második felében tovább élt és pozitívan hatott a kultúrára épülő nemzetstratégia. Ennek vidéki harcosai,- többek között a hazaszeretetre nevelt tanítók, a nemzet napszámosai voltak.

A gazdaság lassú fejlődése az évtized végéig reményeket keltett. Európa azonban nyugtalan volt egy sor régi sérelem okán és az új hatalmi vágyak bűvöletében.  Nyugaton a német náci terjeszkedési törekevések, keleten a szovjet internacionalisták acsarkodása közvetlen veszélyt jelentettek hazánkra is. A körülmények szövevényében észlelhető érintettségünk dilemmát jelentett nekünk is. És nem váratlanul, megkezdődött a második világháború.

Ezzel vette kezdetét Európa és hazánk új és évtizedekig elhúzódó lejtmenete.  A nácik nyugaton elért könnyű térhódításai, és a korszerű hadfelszerelés reményt jelentett számukra az eredményes, győzelemmel kecsegtető hadjárathoz. Néhány alkalmi szövetségesüket, Magyarországot is, könnyű szívvel feláldozták. Hazánk ugyan ódzkodott a háborúban való részvételtől, de határaink újra írásának reménye mégis részvételre sarkallta az államvezetést. Az első bécsi döntést /1938/ reményt keltőnek gondolták, bár ez nem jelenthette a részvétel igazolását. 1939-ben aztán Kárpátalját is visszakaptuk. Sőt, 1940-ben Észak-Erdély is, ismét a miénk lett. Ezek a „mézesmadzag” szerepű tények oda vezetettek, hogy Magyarország, a Jugoszlávia elleni hadüzenettel /1941/ belépett a II. világháborúba. Némi kilátástalan egyezkedést követően pedig a 2. magyar hadsereget a Don kanyarban vetették be, ahol a tél folyamán felmorzsolódott /1943/. 1944.már.19-én a németek megszállták hazánkat. A szovjet csapatok szept. folyamán elérték a magyar határt. Október 15-én Horthy bejelentette a háborúból való kilépést. Nem mondhatni, hogy ez a bejelentés előkészületek nélkül történt, de nem volt szervezett. Ez a magyarázata, hogy csapataink nem álltak át. A német jelenlét pedig lehetővé tette Szálasi uralomra jutását, Horthy menesztését, száműzését.

Sem Szálasi, sem a németek nem akadályozhatták már meg, hogy Debrecenben dec.21-én összeüljön az ideiglenes nemzetgyűlés, akkor még lanyha szovjet ellenőrzés mellett.

Az ideiglenes kormány, szovjet igény szerint. megkezdte Debrecenben az új hadsereg szervezését. 1946. április közepén a 6. hadosztály vonatra szállt.  Május elsején egy hadnagy képviselte a körmendi ünnepségen, a magyar hadsereget. A katonai egységek pedig átlépték az osztrák határt, azzal a paranccsal, hogy ott kapják meg a németek elleni bevetéshez szükséges hadfelszerelést. A békekötés /máj.8./ miatt erre nem került sor. A 6. hadosztály parancsnokságát Almádiba telepítették. A 17. gyalogezred Székesfehérvárra került. Az ezred közvetlen egységekből alakított zászlóaljat pedig Polgárdiba vezényelték azzal a feladattal, hogy biztosítsák a Balaton és a Velencei tó között a közutat, az olajvezetéket és a vasútvonalat. A zászlóalj, a feladatot 1946 májusáig látták el, amikor is az összes alakulatot feloszlatták.

Az a lejtmenet, amelyről most szó van, tulajdonképpen a háborúba való belépéssel vette kezdetét, a nyilas uralom óriási károkat okozott, de a bajokat a szovjet megszállás, ill. a kommunista uralom okozta. Ez utóbbi két tényező nem csak felborította az államrendet, de a társadalom egész szerkezetét, sőt az emberek egyéni arculatát is átformálta néhány év alatt, ugyannyira, hogy joggal mondhatjuk: más, sokak számára idegen és gyűlöletes világ és élet vette kezdetét és ásta be magát az emberek mindennapjaiba és érzésvilágába. Ez a hatás társadalmunkban mindmáig jelen van és oka a kibontakozás, a nemzeti önmegvalósítás késlekedésének.

Ha a második világháború történetét igen röviden el akarjuk mondani így fogalmazhatunk: Náci sikerek 1943 végéig. A szövetségesek felülkerekedése és győzelme, 1945. május.

Országunkban a szovjet jelenlét és a kommunista diktátum megfojtotta a nemzeti létezés alapjait is. Az emberek többsége letargikus állapotba került, hiszen az önrendelkezés minden lehetőségét megszüntették. A vezető posztokat az Oroszországból hazajött emigránsok és részben az itthoni lumpen elemek foglalták el. Az ipari létesítmények élére hasonszőrű „munkás vezetők”kerültek. A mezőgazdaságot átszervezték, Kulákoknak, osztályidegeneknek minősített emberek ezreit internálták. Megszűnt minden lehetőség a politikától mentes életre. Még az iskolák oktatási anyagában is dühöngött a kommunista párt dicsőítése.

. A nemzet ébredésének előjeleit 1953 során észlelhettük. A vezetőket júniusban Moszkvába rendelték és Rákosit Nagy Imre váltotta a miniszterelnöki poszton. Aki új gazdaságpolitikát hirdetett és számos könnyítést ígért. Rákosi még egyszer ugyan, rövid időre, hatalomra jutott, de a hullámvasút megint, csikorogva, de felfelé kapaszkodott. Október 16-án megalakult a MEFESZ. A budapesti Műszaki Egyetemen kidolgozták a 16 pontot, ami a forradalom programjává vált. A forradalom útjára indult és dicső küzdelem után a szovjet tankok tüzében felmorzsolódott. Szellemét azonban nem lehetett többé elfojtani. A Kádár vezette diktatúra, a megtorlás, a kivégzettek, börtönbe vetettek hosszú sora szenvedte meg fellobbant szabadság vágyunkat. De ma már biztosan mondhatjuk: nem volt hiábavaló. Igaz, hogy még sok időnek kellett el telnie, míg a szovjet csapatok elhagyták országunkat és szabad választással dönthettünk új világunk jövőjéről. Azóta a magyar nemzet megint elkezdett felfelé kapaszkodni. Igaz a visszaesések sem maradtak el, de 2010 óta megnőttek reményeink. Persze tudjuk még sok a tennivaló. Közülük gazdaságunk dolgai, az azt megalapozó oktatás-nevelésügy, és minden egyéb tennivaló napi gondokat és feladatokat jelent. A szükséges helytállás egyidejűleg küzdelmet is jelent lustaságunk, könnyelműségünk és egyéb gyengeségeink ellen és küzdelmet az idegen eszmék, a külföldi érdekeltségek, valamint a nemzetközi tőke behatolási törekvéseinek következményei ellen. Közben még arra is gondolnunk kell, hogy honfitársaink jelentős hányada nem rendelkezik a küzdelemhez szükséges felkészültséggel, rutinnal.

Hazánk a hullámvasúton, a közelmúlt évtizedekben lefelé araszolt. Aztán, nagy nehezen megkapaszkodott és megtorpanásokkal ugyan, de idővel megtalálta a hegymenethez szükséges eszközöket, eljárásokat. Ezek segítségével mindig elindult egy új európai magyar úton, felfelé.

Mindezt összevetve és összegezve: magyar nép útja, a Kárpát-medencében, ezeregyszáz éven keresztül sokszor volt felívelő, talán ugyan annyiszor lefelé tendáló. Izgalmas, fordulatos történelem ez! S ebben legmesésebb, hogy ha a hegymenet elején törpe állt az élen, ha fel is kapaszkodtunk egy-egy bércre, a vezér a tetőre érve is csak törpe volt. A lefelé csúszás idején pedig mindig akadt egy-egy óriás, aki, ha elbuktunk is, a gödörben is, óriás maradt. Még tán annyi kívánkozik ide, hogy bár mesés elemekkel dús ez a történetet, még sem mese, hanem a színtiszta igazság!

SZEMÉLYISÉG

Posted by on szerda, 6 november, 2013

Megjelent: Mester és Tanítvány 24. sz.

                                        2009. nov. 165. o.

              Személyiség                                                                                                                                                                                         

                Hosszú pedagógusmúltam során mindvégig hiányként éltem meg, hogy nem találtam fajsúlyos írást a személyiség lényegéről. A fogalmat általában”pszichológiai”mondanivalóval használták, vagy homályosan írtak róla. Általában csupán „pszichológiai” jelentést tulajdonítottak neki. Ugyanakkor a pedagógus legfőbb feladatának a személyiség fejlesztést jelölték meg. Ilyen előzmények után érdeklődéssel olvastam a Mester és Tanítvány 22. számában Pálvölgyi Ferenc tanulmányának Személyiségmodell vagy pedagógiai emberkép című fejezetét. Az olvasottak írásinspiráltak az alábbi gondolatok papírra vetésére.

Meggyőződésem, hogy egy egyértelmű személyiségfogalom nem csak fontos minden pedagógusnak,

hanem mert a jelenlegi értelmezés nem  egységes, gátja is az eredményes személyiségfejlesztő munkának. A Pálvölgyi-féle emberkép-modell minden bizonnyal hiányt pótol. Kérdés viszont, hogy ez a pedagógiai tartalom kifejezi-e az emberi egyed teljességét? Nem szűkítés-e? Mert amennyiben szűkítés, akár hibás gyakorlathoz is vezethet. Az ember ugyanis nem csupán pszichés létező. Ezt a szerző is hangsúlyozza: „Az ember /…/ testi-szellemi perszonális valóság.” „Lényege szerint biológiai és szellemi organizmus.” Mégis, mert a pedagógia jól jár, ha saját személyiség fogalma van, kidolgozza, a szerinte alkalmas személyiségmodellt. Magam is úgy vélem: jól teszi! Ám az így kapott fogalom minden bizonnyal szűkítés, hiszen az ember a biológiai és a szellemi lényegén túl még pl. társadalmi lényeget is hordoz. Ez a körülmény egy teljesebb fogalom kidolgozását indokolja. Filozófiai /antropológiai/ fogalomra gondolok!

Minden szaktudomány dolgozik általános, filozófiai definíciókkal. Ezzel a lehetőséggel nekünk is kívánatos kalkulálni. A valósághű, a teljesebb személyiség fogalom-tartalomban, a biológiai és a szellemi elemek mellett, a társadalmiság egyéb elemeinek is jelen kell lenniük.

A pedagógia az ember fejlesztésének a tudománya és gyakorlata is. Az ember fejlesztése a test, a szellem, de a társadalmi viszonyok és szerepek növelését /nevelését/ is jelenti. A pedagógiai tevékenység, bárki végzi is azt, régtől, szinte magától értetődően, ezt teszi.

Úgy vélem tehát, időszerű lenne a személyiség filozófiai /antropológiai/ fogalmának a megalkotása.

Kezdjük mindjárt egy lehetséges meghatározással. A mondottakat figyelembe véve lehet azt állítani, hogy a személyiség az egyén testi és társadalmi, ezen belül, szellemi összetevőinek rendszere, egyediségében. Ez a rendszer a szülők, pedagógusok, közösségek, természeti környezet, stb. és az önfejlődés hatására folytonosan változik, tendenciájában fejlődik, a felnőtt kor végéig, aztán hanyatlik az elmúlásig. Vagyis exogén és endogén erők hatására folyton változik.

A személyiség itt leírt meghatározása, véleményem szerint, lehetővé tenné a személyiségmodell megszerkesztését is. Ehhez korábbi kutatásaim alapján alább megszerkesztek egy vázlatot. Előbb azonban utalok néhány, általam fontosnak tartott előzményre. A személyiséggel foglalkozó kutatók már a múltban is biológiai és szellemi tényezőket láttak lényegesnek. Hol az egyik, hol a másik elemcsoportot tartották nyomatékosabbnak. Volt olyan álláspont, amely szerint a biológiai és a szellemi tényezők kiegészítik egymást. A pedagógiai irodalomban a szellemi, ill. a „pszichológiai” tartalmak domináltak, a szociális tartalmakkal nem kalkuláltak, azokat figyelmen kívül hagyták.

 

                                             A személyiség filozófiai értelmezésének vázlata

 

1. biológiai elemek

        a./  a test egésze ill.

ami benne egyedi,

az érzékszervek, az idegrendszer érzékelő pontjai

        b./ az idegrendszer,

a szellemi tevékenység bázisa

        c./ a zsigerek,

az ellátó rendszer

2. szociális elemek

        a./ társadalmi viszonyok pl. diák-tanár

        b./ társadalmi szerepek pl. diák, tanár

        c./ szellemi élet és kapcsolatai– értelem, érzelem, akarat, jellem, erkölcs, stb.

a leírt elemek egyedisége,  vagyis a megkülönböztető vonások.

 

Az előbbitől némiképpen eltérő lehetséges meghatározás:

A személyiség biológiai, szociális, szellemi összetevők egyedi rendszere. Szerves organizmus. Exogén és endogén elemek együttes hatására kialakult egyszeriség.

      Kívánatos lenne modellezni.  A Pálvölgyi-féle személyiség-modell, mint minta, felhasználható.  Az ott szereplő pedagógiai tartalmakat hasznosítani lehet.

 

JEGYZET

  1. Egy kivételnek tekinthető példa: Gegesi Kiss Pál, A személyiség mint szabályozó rendszer, Gyermekgyógyászat. XXIX. Évfolyam, 409-437.
  2. 2.      Írásomban a „psziché”, „pszichológia” fogalmakat idézőjelben használtam, úgy vélem ugyanis, hogy meg kell különböztetni a lélek és a szellem fogalmakat. A lélek misztikus, isteni eredetű adomány, halál után továbbél. – Az emberi szellem termékét, az egyes ember hozza létre, miközben fejlődik, változik, a test enyészetekor működése megszűnik, illetőleg produktuma tovább élhet,. fennmaradhat.