Warning: error_reporting() has been disabled for security reasons in /var/www/clients/client23/web95/web/public_html/ferenc/wp-load.php on line 24

Warning: error_reporting() has been disabled for security reasons in /var/www/clients/client23/web95/web/public_html/ferenc/wp-includes/load.php on line 333
A NEMZET A NEMZETIBEN @ Gondolatok oktatásról nevelésről…

A NEMZET A NEMZETIBEN

This entry was posted by on kedd, 27 november, 2012 at

Elolvastam Alföldi Róbert Nemzeti színházért c. pályázatát és gondosan annak kivonatát. A 324 oldalas munka laikus magamat számos eddig kérdéses dologban eligazított. Persze nincs hely és nem is tisztem, hogy terveit, igérvényeit elemezzem. Ezek értékelése szakembert kíván. A színház világa számomra inkább hatásaiban érdekes. Színházba csak nézőként fordultam meg, ahányszor csak tehettem. Szeretem a „megszentelt falak” között nézni, ami a színpadon történik, megbeszélni a szereplők munkájának értékeit, a javítani valókat, amúgy hozzá nem értő nézőként. Értelmezni a darab mondanivalóját, szépségeit. A színfalak mögé is lett volna hajlamom betekinteni. Ez azonban csak a kritikák segítségével történhetett. Nem tanulságok nélkül volt mégis. Mindig foglalkoztatott, hogy mi van a színfalak mögött. Egy dolog világossá vált, hogy ti. a rendezőnek meghatározó szerepe van.Azt gondolom, hogy ebben a megközelítésben neki a szerepe meghatározó. Nos ezt a főszerepet a Nemzetiben az elmúlt öt évben Alföldi Róbert játszotta. A nézők, a kritikusok szerint is, jelentős sikerrel. Mint mindenütt, néhány probléma azért akadt.

Ezek közül legalább kettőre válasz érkezett. Értelmezést nyert a János vitéz előadásának alap -motívuma, újszerű, ám igen fontos és időszerű formában. „Jövő nem létezik gyökerek nélkül.”

A Magyar ünnep c. Závada darabbal kapcsolatosan tisztázódott, hogy a „rendezni végre közös dolgainkat” nem csak politikai tennivaló és hogy megtörténéséhez széles társadalmi bázisnak „muszáj bátornak lennie.”

Az Ember tragédiája előadás  ad némi gondot, fejtörésre okot. Sommásan azt a kérdést inspirálja, hogy a magyar nyelv elbírja-e az obszcén szavakat? Másrészt miben áll a színház erkölcsöt érintő funkciója? Nem akarok másokra hivatkozni. A magam véleménye, hogy az obszcén kifejezések ugyan nem díszei a köznyelvnek, ám hellyel közzel elviselhetők ott. Az irodalmi nyelvtől viszont idegen, rontja annak színvonalát. Az erkölcsre vonatkozóan azt gondolom helyén valónak ha egyértelmű igennel válaszolunk. Az akt és a pornó viszonyára utalok. Az akt művészi teljesítmény, a pornó aligha. Az akt a szépet, az emberi test

szépségét jeleníti meg, esztétikai élményt nyújt. A pornó a szexualitást állítja a középpontba,holott a szexualitás intimitást igényel az embernél. Nem közszemlére való. Ez a nézet persze tagadhatatlanul konzervatív, prűdnek is titulálható álláspont. Mások szerint ebben is megilleti az embert a teljes szabadság. Van aki úgy véli, művészien tálalva élmény.

Lehet választani! A nyílt, az állatvilágban kizárólagos, fajfenntartást szolgáló eljárás, vagy intimítás két különböző nemű ember között, akik szeretni tudnak és még embert teremtő aktusként is megélhetik amit tesznek.

A pályázóra azért szavaznék jó szívvel, mert egyértelmű a múlthoz és a nemzethez fűződő pozitív viszonya és mert elvárhatóan megteszi a dolgát a magyar nyelv értékeinek őrzése kérdéseiben, sőt az erkölcs negatív kinövéseinek nyesegetése terén is.


Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.